Om mig - Mette Weinreich

Hvem er jeg?

På denne side kan du læse om min faglige baggrund, mine uddannelser, det mere personlige, hvad jeg brænder for og er optaget af.

Mine faglige baggrund kort fortalt

Jeg er uddannet stresscoach fra Matzau Erhvervspsykologer.

Derudover er jeg mindfulness- og meditationslærer samt mentor i personlig forandring.

Jeg har 15 års uddannelser bag mig og over 20 års samlet viden og erfaring med personlige forandringsprocesser gennem bevidste vane- og adfærdsændringer fra mine uddannelser og tidligere ansættelser.

Jeg har hjulpet over 200 mennesker i svære livskriser med både fysiske og funktionelle problemstillinger samt mistrivsel og stress.

Den røde tråd i alt, hvad jeg har lavet har været vane- og adfærdsændringer gennem øget bevidsthed og opmærksomhed med det formål at skabe indre og ydre forandring.

 

 

Mette Weinreich Stresscoach og mindfulnessinstruktør

Mine uddannelser

Certificeret stresscoach ved Matzau Erhvervspsykologer.

Mindfulnessinstruktør hos psykolog Emil Noll 

Cand.mag i Audiologopædi fra Københavns Universitet.

Lærer i Alexanderteknik fra Alexanderskolen i København (3-årig læreruddannelse).

Klassisk sanger fra Det Jyske Musikkonservatorium.

 

Jeg har efterhånden afholdt samlet set tyve 8-ugers kurser, weekendworkshops og fortsætterkurser i mindfulness meditation i min virksomhed. 

Dertil kommer individuelle forløb med stressbehandling, hvor jeg har hjulpet stressklienter med alt fra lette til svære grader af stress til et liv med balance.

 

Fra min uddannelse i Audiologopædi (tale-høre-læsevidenskab) fra Københavns Universitet og min erfaring som audiologopæd har jeg fået et ret grundigt indblik i hjernens og nervesystemets anatomi og fysiologi og grundlæggende viden om indlæringspsykologi. 

Jeg har arbejdet som audiologopæd i en årrække med mennesker, der havde funktionsnedsættelser i forhold til at kommunikere på grund af stemmevanskeligheder og talevanskeligheder som følge af funktionelle problemer, neurologiske sygdomme og hovedhalscancer. 

Det var et arbejde, der i høj grad hvilede på et fundament af vane- og adfærdsændringer ved genoptræning af tabte funktioner eller normalisering af dysfunktioner. 

I det arbejde mødte jeg mange mennesker, der oplevede krise, sorg og stress over at være blevet begrænset i at kommunikere. Deraf opstod ønsket om at blive mindfulnessinstruktør og stresscoach.

 

Fra Alexanderteknikken har jeg en dyb indsigt og erfaring med opdagelse og ændringer af uhensigtsmæssige vaner og adfærd gennem en bevidst ny adfærd. 

Hvis du ikke kender til Alexanderteknik, så er det en metode til psyko-motorisk adfærdsændring – en slags mindfulness for kroppen, eller bodyfulness, om du vil det. 

Der arbejdes med at forbedre brugen af kroppen gennem 5 grundlæggende principper, hvorved der opnås en forbedret brug af sig selv gennem regulering af muskulære spændingsmønstre, holdningen og åndedrættet. 

 

Fra musikkonservatoriet fik jeg lært, hvor meget stress og pres, påvirker vores præstationer og hvor hurtigt, vi får skabt læring af især negative oplevelser. Det var på konservatoriet, at jeg begyndte at meditere og lave visualiseringer som forberedelse forud for koncerter for bedre at kunne håndtere mine tanker og nervøsitet. 

Jeg fik i den grad også lært om vigtigheden af at øve og træne meget præcist og rigtigt for at opnå et mestringsniveau. Men det var ikke kun det faglige mestringsniveau, der var vigtigt. Den personlige mestringsevne var lige så vigtig, fordi det er så utroligt nemt at spænde ben for sig selv. 

I det hele taget er den personlige mestring temmelig vigtig i forhold til at få adgang til ressourcer og talenter, som mange gange ikke bliver foldet ud, fordi vi holder os selv tilbage. Og når vi ikke får foldet os selv ud, sælger vi lidt ud af vores integritet og sjæl.

Jeg fik også lært om vedholdenhed, udholdenhed og en tilpas afbalanceret portion af disciplin, hvis man vil nå fra a til b.

Jeg synger i øvrigt ikke ret meget mere. Det er mest bare familien og naboerne, der har glæde af det. Eller som det går ud over – alt efter hvem man spørger.

Det lidt mere personlige...

Jeg er født i 1976 og bor lige i udkanten af Værløse med min familie. Lige der hvor by bliver til natur. 

Jeg kan findes på gåture i den smukke furesøske natur med min tro gåmakker, golden retrieveren Maggie. 

Mit eget liv har været præget af forandring. Både forandring jeg selv har sat i gang, men bestemt også forandring, som bare er sket.

Jeg har været i gennem flere langvarige livskriser og svær stress udløst af alt fra ufrivillig barnløshed, gentagne graviditetstab og sorg, sygdom, arbejdsrelateret stress og skilsmisse.

Jeg ved, hvordan krop, hjerne og sind påvirkes af stress og hvor langt væk, man kan komme fra sig selv, når alting buldrer og brager i livet.

Men jeg har også lært, at man kan komme hjem til sig selv, restituere og genoprette balance. Også selv om mange ydre omstændigheder ikke er faldet på plads. 

Min egen vej til restitution og balance er gennem daglig meditation, en intensiv mindfulnessbaseret form for mentaltræning og lange gåture i naturen. 

Gennem daglig meditation har jeg fundet en stabilitet og dyb tryghed ved at opdage den ro og stilhed, der altid er at finde lige bag vores tanker og verdens larm og støj.

 

Min passion og mission

“Mette, du er helt vidunderligt nørdet”

De ord faldt i en feedback efter et mindfulnesskursus fra en kursist. 

Og ja, det er jeg nok, for jeg er på en mission her i livet.

Når jeg ser mig omkring, ser jeg alt for mange mennesker, der mistrives med nedsat livskvalitet, mangel på livsglæde og stress. 

Jeg har bemærket, at det meget ofte handler om, at vores syn på os selv og hvor godt, vi kan tillade os at have det, hviler på en manglende følelse af værdighed og berettigelse til at vælge os selv til og skabe den ønskede og nødvendige forandring i livet.

Mange ender ofte med at blive hængende i ydre rammer alt, alt for længe, der udmatter og dræner os og hvor der mangler mening og formål. Til sidst får vi stress.

Jeg har også bemærket, at indarbejdede tanke- og reaktionsmønstre og vores overbevisninger ofte får en enorm opmærksomhed og tillægges en så stor vægt, at det får status af sandheder. 

Når vores tanke- og reaktionsmønstre og de mentale regler og  “normer” vi lever efter får sandhedsværdi, så der hverken stilles spørgsmål til kvaliteten og validiteten af noget af det, kan det blive virkelig svært at skabe forandring.

For vi holder fast i det, som vi oplever er sandt.

Forandring kan kun ske med helt åbne øjne, når vi er opmærksomme og bevidste og begynder at stille spørgsmål til os selv og udfordrer vores overbevisninger om os selv og livet.  

Vi kan ikke begynde at skabe forandring uden at kunne få øje på det i os, der ikke understøtter og opbygger os. 

Jeg vil gerne invitere til at begynde at betragte summen af vores personlige udtryk med vores tankemønstre, reaktionsmønstre, overbevisninger og adfærd som et resultat af grundigt indarbejdede mønstre og vaner, der ved gentagelse på gentagelse på gentagelse er blevet “programmeret” ind i hjernen, som veletablerede neurale netværk. 

Præcis som netop vaner, viden og kompetencer programmeres ind i hjernen. 

Det hele ender med at “ligge på rygraden”, når det er blevet gentaget mange gange nok. 

Og når vi har gentaget det mange gange nok, er vi blevet gode til det. 

Det vi gentager, bliver vi nemlig gode til.

Heldigvis er vores hjerne enormt fleksibel og plastisk og dens evne til at forme sig efter og tilpasse sig det, den bliver mødt af, er netop det, der gør det muligt at skabe forandring i os selv og komme ud af stress.

stress - mette weinreich
Jeg elsker at knipse billeder af naturen omkring mig. Her er det af en solnedgang over Værløse Golfklub

Noget, der er så vigtigt at forstå om vores hjerne er, hvor meget dens tilstand påvirker os og påvirker vores oplevelse af det, der sker omkring os og i os. 

Hvis hjernen er i en tilstand af stress og overlevelse, så er den med til at fastholde os i netop stress og overlevelse, hvor der holdes fast i fastlåste rammer og mønstre, fordi al forandring kan udgøre en trussel.

Men hvis hjernen derimod kan op- og nedregulere stress, som den skal, så vi har en grundlæggende baseline af balance, så bliver det nemmere at lære nyt, vokse, ekspandere og begynde at se anderledes på det, der møder os.

Vores tolkning af vores omverden, os selv og vores liv påvirkes af vores hjernes tilstand.

Men gennem bevidst opmærksomhed og bevidste vane- og adfærdsændringer, kan vi vende 180 grader rundt på hvem, der har styringen og bevidst begynde at påvirke og omprogrammere vores hjerne, så det gradvist bliver nemmere, lysere og lettere at være og leve et liv uden langvarig stress.
 

Jeg er optaget af...

… at fusionere høj faglighed og evidensbaseret indsats med varme, omsorg, indføling og intuition.

Det er min overbevisning, at vi mennesker trives, er gladest og bruger os selv bedst, når vi fylder livet med det, der er i overensstemmelse med vores værdier og rør sig i hjertet. 

Det er bare ikke altid lige let at lytte til kroppen og hjertet fremfor det rationelle og fornuftige, men som med alt andet kan det trænes til at blive lettere. 

Det kan bestemt anbefales at træne kontakten til kroppen og hjertet. For det er her igennem, at vi bedst kan være i kontakt med vores egen indre viden om, hvem vi er og hvad vi skal.  

Jeg har selv en dyb spirituel forankring i livet og folder det gerne ud i praksis, men kun hvor det ønskes af dig som ønsker min hjælp. 

Min tilgang til stress er evidens- og erfaringsbaseret, men hvis du skulle finde på at spørge mig direkte, så er det min personlige overbevisning, at mange bliver stressede, fordi de har bevæget sig for langt væk fra deres essens og mere åndelige spørgsmål om livsformål og mening.

Varig livsglæde og livskvalitet findes ikke i de flueben, der kan hakkes af på to-do- eller på ønskelisten. 

Der vil altid komme nye punkter, der kan vække utilfredshed, når de ikke er hakket af og kun give en kortvarig tilfredsstillelse, når fluebenet er sat.

Varig livsglæde og livskvalitet vokser ud af at være forankret i  sin essens og leve bevidst herfra i øjeblikket, som det er.

Online eller walks n' talks

Mine stressforløb foregår primært online, men det er også muligt med walks n’ talks i naturen. 

 Jeg holder til i Værløse, som ligger i den fineste nordsjællandske natur mellem Søndersø og Farum Sø og skønne skovområder. 

Jeg bruger gerne naturen i stressreducerende og mindfulle walks n’ talks med mine klienter. 

Mette Weinreich Stresscoach og mindfulnessinstruktør
Mette Weinreich, Stresscoach og mindfulnessinstruktør