Om mig - Mette Weinreich

“Mette, du er helt vidunderligt nørdet”

De ord faldt i en feedback efter et mindfulnesskursus fra en kursist. 

Og ja, det er jeg nok, for jeg er på en mission her i livet.

Når jeg ser mig omkring, ser jeg alt for mange mennesker, der mistrives med nedsat livskvalitet, stress og mangel på livsglæde. 

Som jeg ser det, handler det ofte om, at vores oplevelse af os selv og vores muligheder i livet er domineret og styret af gamle, indlærte mønstre, vaner og adfærd.

Det er gamle mønstre og vaner, der oftest er helt uerkendte og ubevidste for den enkelte. Men det er samtidig mønstre og vaner, der kan være direkte nedbrydende og ødelæggende, fordi de kan ende med at fastholde os i ydre rammer, der udløser og vedligeholder stress.

Vi ser og oplever det, vi kender i forvejen og det præger vores valg eller mangel på valg. Så hvis vi mener, vi ikke har andre muligheder, så ser vi dem heller ikke. 

Det er der en forklaring på. Og den forklaring er jeg ret en passioneret omkring. 

Nogen vil sige nørdet. 

Det handler om, hvordan vores hjernes tilstand og grad af sundhed enten understøtter

  • at vi kan udvikle os, lære nyt, vokse, ekspandere og begynde at se anderledes på det, der møder os.
 
  • Eller fastholder os i overlevelse og mangel, fastlåste rammer og mønstre.  
 

Vi tror ofte om os selv, at vi er for opgivende, svage, mangler udholdenhed, viljestyrke, mod, ressourcer og kompetencer. 

Men når forandring er svær at skabe og holde fast i, er det højst sandsynligt den finurlige, ubegribelige, grålige klump af fedtceller mellem vores ører, der holder os tilbage. Altså vores hjerne. 

Den er nemlig skarpt kodet til at få dig til at gøre, se og opleve alt, hvad du tidligere har gjort, set og oplevet. 

Den Professionelle Stemme - undervisning ved Mette Weinreich
Mette Weinreich

Jeg kender alt til, at forandring er svær, for jeg har selv været gennem en længere proces og har gået og går fortsat vejen selv fra stress og overlevelse til balance og udlevelse af mine ønsker for livet.

Og det har hverken været nemt og sikkert heller ikke altid kønt, for det har krævet, at jeg har lært min hjerne at tolerere uvisheden og ikke at vide, hvordan det hele ender. 

Hjernen kan ikke lide uvishedDen bruger enormt meget energi på det. Lige ind til at uvished er blevet til en ny vane, den ikke længere bruger helt så meget energi på.

Når al begyndelse er svær, er det fordi, der skal skabes nye neurale forbindelser for den nye adfærd. Der skal graves nye spor og kanaler.

Overfor mine kursister og stressklienter gør jeg en dyd ud af at forklare sammenhængen ml hjernesundhed, krop, tanker, vores perception, følelser, adfærd og valg. 

At have et indblik i hvordan hjernen påvirker os, kan gøre det så meget lettere at forstå, rumme og favne sig selv nænsomt og omsorgsfuldt og håndtere forandringen og holde ud, når det bliver svært. 

Al forandring handler om at grave nye spor og kanaler. Præcis som da du måske gravede kanaler for regnvandet i vejkanten eller for havvandet på stranden som barn. Hvis du gjorde det. 

Det gjorde jeg og jeg kunne sidde i lang tid og se fascineret på, hvordan vandet fandt sine egne veje, hvis jeg ikke hele tiden sørgede for at holde de kanaler åbne og velfungerende, som jeg ønskede. Når de brød sammen måtte jeg grave nye. 

hjernen

Med samme helikopterperspektiv er det muligt at se på vores egne spor og kanaler med en helt anden bevidsthed. 

Oftest befinder vi os bare ikke i helikopterperspektiv. Det meste af tiden befinder vi os, uden at være bevidste om det, lige midt i strømmen, hvor vi ender med at flyde ud af de kanaler, der allerede er gravet dybest. 

Også selv om de kanaler ikke er hensigtsmæssige eller gavner os. 

Hvis vi vil ændre noget, må vi igen og igen grave den samme nye kanal ud gennem en ny bevidst adfærd. Vi må grave lige til, at den nye kanal er lige så åben, veletableret og nem at flyde ud af som den gamle. 

Vaner og adfærd inkluderer ikke kun, hvordan vi går i gennem dagen og vores hverdagsrutiner. 

Vaner og adfærd handler lige så meget om vores tanker, følelser og reaktionsmønstre. De er ligeså meget vaner og indlært adfærd, som alt muligt andet. 

Og det gør det så meget nemmere at begynde at skabe forandring indad til. For vi er ikke længere underlagt vores tanker, når de kun er vaner. 

Forudsætningen for at skabe forandring er vores bevidsthed og opmærksomhed. 

Uden at være opmærksomme og bevidste får vi ikke øje på det, der i første omgang med fordel kan forandres. 

Og uden opmærksomhed og bevidsthed får vi ikke skabt de nye spor i hjernen, der skal til for, at en ny adfærd bliver til en vane.

Din livskvalitet og din hjernes tilstand og sundhed afhænger i høj grad af kvaliteten af det, du retter din opmærksomhed mod og hvad du vælger at investere din mentale og følelsesmæssige energi i.

Din opmærksomhed kan du træne og lære at fokusere bevidst i den retning, du ønsker. 

Når du kan det, kan livet pludselig opleves markant anderledes. Det bliver langt nemmere at træffe svære valg og forsøge enten at ændre eller fjerne sig helt fra ydre rammer, der udløser mistrivsel og stress.

Det lidt mere personlige...

Jeg er født i 1976 og bor lige i udkanten af Værløse med min familie. Lige der hvor by bliver til natur. Og jeg elsker det. 

Jeg kan findes på gåture i den smukke furesøske natur med min tro gåmakker og pelsede terapeut, golden retrieveren Maggie. 

Mit eget liv har været præget af forandring. Både forandring jeg selv har sat i gang, men bestemt også forandring, som bare er sket.

Jeg har været i gennem flere langvarige livskriser og svær stress udløst af alt fra ufrivillig barnløshed, tab og sorg, sygdom, arbejdsrelateret stress og skilsmisse.

Jeg ved, hvordan krop og sind påvirkes af stress og hvor langt væk, man kan komme fra sig selv, når alting buldrer og brager i livet.

Men jeg har også lært, at man kan komme hjem til sig selv, restituere og genoprette balance. Også selv om mange ydre omstændigheder ikke er faldet på plads. 

Min egen vej til restitution og balance er gennem daglig meditation, en mindfulnessbaseret form for mentaltræning og lange gåture i naturen. 

Gennem daglig meditation har jeg fundet en stabilitet og dyb tryghed ved at opdage den ro og stilhed, der altid er at finde lige bag vores tanker og indre hurlumhej. 

 

At mærke den ro og stilhed, jeg skriver om, er der intet hokuspokus ved. Det handler blandt andet om gennem vedholdende træning, at få skabt nye neurale forbindelser i hjernen og over tid nedregulere aktiviteten i visse områder af hjernen og opregulere aktiviteten i andre.

Mine faglige baggrund og erfaring

Jeg har 15 års uddannelse fordelt på 5 uddannelser bag mig. Den røde tråd i alt, hvad jeg har lavet har været vane- og adfærdsændringer gennem øget bevidsthed og opmærksomhed. Med det formål enten at normalisere dysfunktioner eller opnå mestring af kompetencer og evner. Eller mestring af sig selv.


Jeg er uddannet

Certificeret stresscoach ved Matzau Erhvervspsykologer.

Mindfulnessinstruktør hos psykolog Emil Noll 

Cand.mag i Audiologopædi fra Københavns Universitet,

Lærer i Alexanderteknik fra Alexanderskolen i København (3-årig læreruddannelse).

Klassisk sanger fra Det Jyske Musikkonservatorium.

Jeg har efterhånden afholdt samlet set cirka tyve 8-ugers kurser, weekendworkshops og fortsætterkurser i mindfulness meditation i min virksomhed. 

Dertil kommer individuelle forløb med stressbehandling, hvor jeg har hjulpet stressklienter med alt fra lette til svære grader af stress til et liv med balance.


Fra min uddannelse i Audiologopædi (tale-høre-læsevidenskab) fra Københavns Universitet og min erfaring som audiologopæd har jeg fået et ret grundigt indblik i hjernens og nervesystemets anatomi og fysiologi og været omkring indlæringspsykologi. 

Jeg har arbejdet som audiologopæd i en årrække med mennesker, der havde funktionsnedsættelser i forhold til at kommunikere på grund stemmevanskeligheder og talevanskeligheder som følge af funktionelle problemer, neurologiske sygdomme og hovedhalscancer. 

Det var et arbejde, der i høj grad hvilede på et fundament af vane- og adfærdsændringer ved genoptræning af tabte funktioner eller normalisering af dysfunktioner. 

I det arbejde mødte jeg mange mennesker, der oplevede krise, sorg og stress over at være blevet begrænset i at kommunikere. Deraf opstod ønsket om at blive mindfulnessinstruktør og stresscoach.


Fra Alexanderteknikken har jeg en dyb indsigt og erfaring med opdagelse og ændringer af uhensigtsmæssige vaner og adfærd gennem bevidst ny adfærd. 

Hvis du ikke kender til Alexanderteknik, så er det en metode til psyko-motorisk adfærdsændring – en slags mindfulness for kroppen, eller bodyfulness, om du vil det. 

Der arbejdes med at forbedre brugen af kroppen gennem 5 grundlæggende principper, hvorved der opnås en forbedret brug af sig selv gennem regulering af muskulære spændingsmønstre, holdningen og åndedrættet. 


Fra musikkonservatoriet fik jeg lært, hvor meget stress og pres, påvirker vores præstationer og hvor hurtigt, vi får skabt læring af især negative oplevelser. Det var på konservatoriet, at jeg begyndte at meditere og lave visualiseringer som forberedelse forud for koncerter for bedre at kunne håndtere mine tanker og nervøsitet. 

Jeg fik i den grad også lært om vigtigheden af at øve og træne meget præcist og rigtigt for at opnå et mestringsniveau. Men det var ikke kun det faglige mestringsniveau, der var vigtigt. Den personlige mestringsevne var lige så vigtig, fordi det er så utroligt nemt at spænde ben for sig selv. 

I det hele taget er den personlige mestring temmelig vigtig i forhold til at få adgang til ressourcer og talenter, som mange gange ikke bliver foldet ud, fordi vi holder os selv tilbage. Og når vi ikke får foldet os selv ud, sælger vi en lille smule ud af os selv.

Jeg fik også lært om vedholdenhed, udholdenhed og en tilpas afbalanceret portion af disciplin, hvis man vil nå fra a til b.

Jeg synger i øvrigt ikke ret meget mere. Det er mest bare familien og naboerne, der har glæde af det. Eller som det går ud over – alt efter hvem man spørger.

Jeg er optaget af...

… at fusionere høj faglighed og evidensbaseret indsats med varme, omsorg, indføling og intuition.

Det er min overbevisning, at vi mennesker trives, er gladest og bruger os selv bedst, når vi fylder livet med det, der er i overensstemmelse med vores værdier og rør sig i hjertet. 

Det er bare ikke altid lige let at lytte til kroppen og hjertet fremfor hjernen, men som med alt andet kan det trænes til at blive lettere. 

Det kan bestemt anbefales at træne kontakten til kroppen og hjertet. For det er her igennem, at vi bedst kan være i kontakt med vores egen indre viden om, hvem vi er og hvad vi skal.  

Jeg har selv en dyb spirituel forankring i livet og folder det gerne ud i praksis, men kun hvor det ønskes af dig som klient. 

Min tilgang til stress er evidens- og erfaringsbaseret, men hvis du skulle finde på at spørge mig direkte, så er det min personlige overbevisning, at mange bliver stressede, fordi de har bevæget sig for langt væk fra deres essens og mere åndelige spørgsmål om livsformål og mening.

stress - mette weinreich
Solnedgang over Værløse Golfklub
Varig livsglæde og livskvalitet findes ikke i de flueben, der kan hakkes af på to-do- eller på ønskelisten. 

Der vil altid komme nye punkter, der kan vække utilfredshed, når de ikke er hakket af og kun give en kortvarig tilfredsstillelse, når fluebenet er sat.

Varig livsglæde og livskvalitet vokser ud af at være forankret i  sin essens og leve bevidst herfra i øjeblikket, som det er. 

Hvor ligger mine lokaler?

Jeg holder til i Værløse, som ligger i den fineste nordsjællandske natur mellem Søndersø og Farum Sø og skønne skovområder. 

Jeg bruger gerne naturen på stressreducerende og mindfulle walks n’ talks med mine klienter. 

Mine lokaler ligger 1,1 km eller et kvarters gang fra Værløse Station og kun 22 minutter i bil fra Rådhuspladsen i København. 

Der er gæsteparkering ved døren.

 

Mette Weinreich Stresscoach og mindfulnessinstruktør
Mette Weinreich, Stresscoach og mindfulnessinstruktør