Om Mette Weinreich

Min vej med stemmen

Min egen proces med stemmen startede tilbage i 1998, hvor en organist i den kirke jeg sang i i Silkeborg, skubbede lidt til mig for, at jeg skulle udvikle min stemme.

Jeg begyndte at tage sangundervisning og læste sideløbende hos en skuespiller og søgte om optagelse på Det Jyske Musikkonservatorium. 

Undervejs på konservatoriet opdagede jeg, at jeg elskede stemmearbejdet i øveboksen og anatomiundervisningen mindst lige så meget som musikken. Selve processen med at  opbygge et professionelt instrument ved at øve sig igen og igen og gradvist få indarbejdet nye teknikker, der blev til vaner, der blev til adfærd, der blev til et instrument, var jeg dybt fascineret af.  

Cirka midt i min konservatorietid fik jeg problemer med min stemme. Jeg tror ikke andre bemærkede det i samme høje grad, som jeg selv gjorde. Jeg havde ingen forklaring på det, men det blev tungt at synge og jeg følte, at jeg mistede udholdenhed og teknisk behændighed. Det var dybt frustrerende og det forplantede sig ind ad, hvilket begrænsede mig i at levere de præstationer, jeg ønskede. Det viste sig at være en stofskiftesygdom, som jeg vil vende tilbage til senere. 

I min konservatorietid havde jeg gået til privatundervisning i Alexanderteknik i nogle år. Alexanderteknik er en metode til motorisk adfærdsændring. Egentlig er det oprindeligt en metode som Alexander selv udviklede til at opnå stemmeteknisk frihed. Alexander var selv skuespiller og oplevede vanskeligheder med stemmen. Han udviklede på grundlag af sine egne stemmeproblemer sin teknik, da han indså, at stemmeproblemerne hang sammen med en specifik motorisk adfærd, han havde, når han gik på scenen. 

Alexanderteknikken var en interesse, som blev til en 3-årig læreruddannelse i Alexanderteknik på Alexanderskolen i København.  At være lærer i Alexanderteknik er mit fundament i arbejdet med bevidstgørelse af og ændring af uhensigtsmæssige kropslige, motoriske men også mentale vaner. At opnå en bevidst og bedre brug af sig selv er essensen af Alexanderteknik.

Ny retning i stemmearbejdet

At skulle leve af at synge professionelt var en drøm, der brændte ud for mig på et tidspunkt. 

Min erfaring med stemmearbejdet og Alexanderteknikken skulle dog ikke gå til spilde, så jeg søgte ind på audiologopædistudiet på Københavns Universitet for at fordybe mig i talestemmens aspekter og problemer. 

Audiologopædien (tale- høre-læsevanskeligheder) tog mig udover stemmeområdet også omkring læbe-ganespalteområdet. Jeg var ansat på Læbe-Ganespalte Centret i Hellerup under min studietid og fik derigennem erfaring med både ganedysfunktioner og et grundigt kendskab til dansk fonetik og fonologi. Men stemmeområdet kaldte mig “hjem” igen.

Så fra 2015 til 2020 var jeg ansat på Kommunikationscentret Region Hovedstaden, hvor jeg underviste i alle typer af stemmevanskeligheder, herunder også neurologiske problematikker som parkinson og sclerose. samt taleproblematikker som følge af hovedhalscancer. 

Jeg har altså været omkring både stemme, udtale og svælg/ganefunktionen og er teoretisk og praktisk solidt forankret i alle fagområder. 

Det var igennem mit arbejde på Kommunikationscentret, at det gik op for mig, at årsagen til mine stemmevanskeligheder på konservatoriet var en stofskiftesygdom, der havde sneget sig ind i mit liv på andet år af konservatoriet. 
Jeg lagde mærke til, at der tegnede sig et mønster hos andre professionelle stemmebrugere med stofskiftevanskeligheder og jeg så dem have samme udfordringer med deres stemme, som jeg havde haft. Jeg valgte derfor at sætte mig grundigt ind i konsekvenserne ved lavt stofskifte i relation til stemmevanskeligheder for at kunne rådgive og vejlede andre i samme situation. 

 

På et tidspunkt begyndte hjertet at banke for at vende lidt tilbage til den mere artistiske brug af stemmen og den professionelle formidling og præsentation. 

Jeg har undervist et stort antal af professionelle stemmebruger, der hver dag bruger deres stemme for at kunne begå sig i jobbet. Ud af dette arbejde voksede en interesse for at finde, hvad jeg kalder for den autentiske stemme.

Den autentiske stemme

Den autentiske stemme er den stemmefunktion og klang, der passer til vores krop, matcher vores kropssprog og øvrige personlige udtryk og temperament. Vores personlige signatur. Det er den stemme, der klinger afspændt og rummelig og i overensstemmelse med, hvem vi er. Det er den stemme, der vækker tillid og fastholder dit publikums eller din målgruppes interesse.

Jeg er ret fascineret af at dette arbejde,  fordi det sjældent kun handler om stemmen, men om mange andre personlige aspekter.  

En stor del af vores personlige og faglige identitet ligger i vores stemme. Derfor kan det være forbundet med tab af personlig handlefrihed, følelse af autoritet og faglig integritet, hvis der opstår problemer med stemmen og den pludselig ikke bærer.  

Det er svært at nå ud med sig selv og sit budskab, hvis stemmen er en barriere. 

Min samlede faglighed - krop, sind og stemme

For at bygge videre på min faglighed har jeg senest uddannet mig som mindfulnessinstruktør og stresscoach. 

Stemmevanskeligheder ledsages ofte af psykiske reaktioner og fysiske kompensationer, men omvendt kan psykiske problemstillinger være underliggende årsag til stemmevanskeligheder. Det er vanskeligt at sige, hvad der er hønen eller ægget. 

Jeg har været hele paletten rundt om stemmen i mine uddannelser: 

  • opbygningen af et professionelt stemmeinstrument
  • kroppen som instrumentkasse
  • psyken som påvirker stemmen
  • Stemmeteknisk trouble-shooting
  • den professionelle formidling
 

Jeg har en solid erfaring med at afhjælpe dysfunktioner i stemmen og med at løfte stemmen til et normalt funktionsniveau. 

Men jeg har lige så meget erfaring  med processen fra en normal stemmefunktion til den mere virtuose, artistiske og professionelle stemme.


Den Professionelle Stemme - undervisning ved Mette Weinreich
Mette Weinreich, stemmecoach & meditationslærer

Kontakt mig og hør nærmere på tlf 31 24 34 01